Videopelikasvattaja Joni Paasikiven mielestä lauta- ja videopeliyhteisöt toimivat tehokkaina työvälineinä verkostoitumiseen ja yksinäisyyden ehkäisyyn. Ne tarjoavat turvallisia ja sosiaalisia vuorovaikutusmahdollisuuksia sekä yhteisöllisyyden tunnetta.
Kaisa Rönkä
Kuvaaja: Joni Paasikivi
Peliala itsessään on mitä kiehtovin liitto tiedettä ja taidetta, täynnä suuntautumisvaihtoehtoja, teknologiaa, genrejä, tyylisuuntia sekä kulttuureja.
Joni Paasikiven mielestä peliyhteisöissä yksilöt voivat jakaa heille tärkeitä asioita sekä muodostaa merkityksellisiä yhteyksiä muihin.
– Peliyhteisöt voivat myös tuoda harmaaseen arkeen järjestystä ja sisältöä. Vaikka pelien pääpaino on hauskanpidossa, ne tarjoavat usein tilaisuuksia keskustella myös elämän vaikeista asioista, hän muistuttaa. Pelikasvattaja ottaa esimerkiksi lautapelikkerhot ja -tapahtumat, joissa on säännöllisiä tilaisuuksia pelata fyysisesti yhdessä, tavata uusia ihmisiä ja tutustua erilaisiin peleihin.
– Ne auttavat muodostamaan ystävyyssuhteita ja tarjoavat turvallisen ympäristön, jossa voi puhua peleistä avoimesti ja tunteella. Lisäksi live-toiminta on mainio tapa irtaantua verkkomaailmasta toviksi, hän huomauttaa. Nettifoorumit, keskustelusaitit, sosiaalinen media ja Discord-palvelimet tarjoavat paikkoja, joissa pelaajat voivat keskustella peleistä ja muista aiheista etänä.
– Verkon kanavat mahdollistavat myös omien tuotosten jakamisen ja uusien tuttavuuksien solmimisen kotisohvalta käsin, mikä usein toimii jatkeena yllämainituille online-peleille ja niiden käyttäjäkunnille, hän lisää.
Kasvatuksellinen näkökulma pelialaan
Joni Paasikiven mielestä yleinen pelikulttuuri on sekä laajentunut että muuttanut olomuotoaan jo useita kertoja pelkästään 2000-luvulla.
– Opetuskäytössä pelit ovat vielä verrattain uusi, mutta jo nyt erittäin oivallinen, tehokas työkalu. Niiden visuaalinen ja ennen kaikkea interaktiivinen luonne mahdollistaa mitä mielikuvituksellisempien, mukaansatempaavien opetusmenetelmien kehittämisen. Ne voivat ilahduttaa erityisesti niitä aktiivisia nuoria sekä aikuisia, jotka arvostavat välitöntä, näkyvää palautetta toimissaan; kädenjälkensä tuloksia, videopelikasvattaja selventää.
– Peliala itsessään on mitä kiehtovin liitto tiedettä ja taidetta, täynnä suuntautumisvaihtoehtoja, teknologiaa, genrejä, tyylisuuntia sekä kulttuureja.
Pelien monipuolisuus
Joni Paasikiveä harmittaa, että tänä päivänä erityisesti keskivertomassamedian ja suurten pelijulkaisijoiden edustajat tapaavat keskittyä “rahan perässä ravaamiseen, pelien rajun yksinkertaistamiseen, ajoittaiseen sensuurin, sekä suurten lööppien kirjoittamiseen”.
– Toki, pelit ovat olleet suurta bisnestä edelliset 50 vuotta, mutta alan kehitystä aitiopaikalta edelliset kolme vuosikymmentä seuranneena pyrin aina nostamaan esille niiden taiteelliset ja kulttuurilliset meriitit sekä aivan uskomattoman laajan monipuolisuuden, hän huomauttaa.
– Läheskään kaikki pelit eivät sisällä kilpailuelementtejä, väkivallasta puhumattakaan, vaan musiikin, elokuvien ja kirjojen tapaan valikoima on laaja. Siksi niin pelien kuin pelaajien yleistämistä yhteen muottiin tulisi välttää.
Yhteistyö seurakunnan kanssa
Kajaanin seurakunta aikoo tiivistää yhteistyötään Kajaanin peliyhteisöjen kanssa. Tästä esimerkkinä on toistamiseen järjestetty Minecraft-pelileiri Joutenlammella. Palaute leireistä on ollut kaiken kaikkiaan hyvin positiivista ja kannustavaa.
– Lapset ovat nauttineet liikunnasta ja videopeleistä, ja seurakunnan henkilökunta on ylistänyt tätä varsin modernia toimintatapaa avoimesti, Joni kertoo pelileirien positiivisesta palautteesta. Verkostoituminen näkyy myös siinä, että Kajaanin Retro- ja Lautapelikerhon (RELA) toiminta siirtyy nykyisen Ohjaamon tiloista seurakunnan kerhohuoneelle Lohtajalle syksyllä. Viimeisenä nostona on Kajaanin seurakunnan oma peliprojekti, joka pääsee mahdollisesti vauhtiin alkuvuodesta 2025.
– Uskon, että peliaiheinen toiminta tulee vielä laajenemaan, paranemaan ja leviämään lähitulevaisuudessa, Joni viittaa seurakunnan ja pelialan yhteistyöhön.
Peliyhteisöt Kajaanissa
Kajaanin ammattikorkeakoulu oli ensimmäisten joukossa tuomassa pelialan koulutusta Suomeen 2000-luvun lopulla. KAMK toimii “niin katoksena kuin välikätenä” siten monelle muulle peli- ja ryhmätoiminnalle Kainuussa.
Yksi näistä ryhmistä on IGDA, joka on maailmanlaajuinen pelintekijöiden järjestö. Se ajaa niin pelintekijöiden oikeuksia maailman markkinoilla, edesauttaa nuorten devaajien (ns. ohjelmistokehittäjien) työllistymistä ja verkostoitumista, sekä pyrkii tuomaan pelikulttuurin ei-kaupallista puolta esiin tavallisen kansan keskuuteen. Kajaanin IGDA on yksi Suomen aktiivisimmista soluista, ja se on jo järjestänyt useita yleisötapahtumia Kainuussa, esimerkkinä KirjastoJamit sekä KesäGrilli-tapahtumat. IGDA:n toiminta on täysin vapaaehtois- ja talkoopohjaista.
Tietotekniikkaan ja LAN-parteihin erikoistunut Garde Party Ry taas on ollut sponsori ja yhteistyökumppani monen pelitapahtuman järjestämisessä. Garde Party Ry tarjoaa muun muassa tietokoneet ja serverit Joutenlammen kurssikeskukselle kesän pelileirin käyttöön. Mitä tulee pelikerhoihin, Kajaanin kaksi suosituinta ryhmää tällä hetkellä ovat RELA (Retro- & Lautapelikerho), sekä KARLY ry (Rooli- ja lautapeliyhdistys). Mainittujen yhteisöjen lisäksi Kajaanissa toimii lukemattomia pienempiä ja jopa täysin yksityisiä kaveriporukoita, jotka järjestävät vastaavaa toimintaa.
Joni Paasikivi, videopelikasvattaja